Adózás rendje
Július 1-jétől új korszak indul az adóellenőrzésekben
Számos jogkövetkezmény fűződik az ellenőrzés megkezdésének időpontjához. Például ezen időponttól folytathat le joghatályosan a revízió ellenőrzési cselekményeket, illetve adónem-ellenőrzések esetén a vizsgálat megindulásával áll be az önellenőrzési, bevallás-benyújtási tilalom. Éppen ezért kiemelkedően fontos, hogy az adózók pontosan tudják, mikor indult el az őket érintő vizsgálat.
Az elmúlt években folyamatosan változtak az adóellenőrzés megkezdésére vonatkozó jogszabályi rendelkezések. Ezen módosítások nyilvánvalóan azt célozzák, hogy az adóhatóság minél könnyebben, akár az adózó közreműködése nélkül is megkezdhesse az ellenőrzést. Fontos kiemelni, hogy az ellenőrzés megkezdésének egyes módozatai között nincs kötelezően betartandó sorrendiség, tehát az adóhatóság az eset összes körülményének mérlegelésével szabadon döntheti el, hogyan indítja meg a revíziót.
Korábban az ellenőrzés kizárólag a megbízólevél egy példányának átadásával kezdődhetett meg, majd ez a jogszabályi lehetőség úgy egészült ki, hogy a revízió a megbízólevél kézbesítésével is kezdetét veszi. 2014. július 1-jével pedig hatályba lép az a jogszabályi rendelkezés, melynek értelmében a megbízólevél elektronikusan is kézbesíthető (Art. 93. § (1) bekezdés).
Míg a megbízólevél átadása természetszerűleg csak az adózó közreműködésével valósulhat meg, és ezáltal az adózó közvetlenül megszerezheti azokat az információkat, melyek a jogainak gyakorlásához elengedhetetlenül szükségesek, addig a megbízólevél kézbesítése esetén az adózók nem feltétlenül értesülnek ténylegesen az ellenőrzés megindulásáról.
Ennek oka, hogy az Art. számos kézbesítési vélelmet állított fel, melyek megvalósulása ugyanazokat a jogkövetkezményeket vonja maga után, mintha a kézbesítés ténylegesen megtörtént volna.
hozzászólások ()
Ha mégsem szeretnéd, hogy megjelenjen, írj nekünk itt és pár napon belül válaszolunk rá.